söndag 30 december 2012

Kundens rätt att välja.


När jag och min mamma skulle handla blommor igår åkte vi inte till någon av blomstergiganterna utav vi valde att åka till Rönneträdgård norr om Askersund. Det familjeägda företaget är helt i min smak. Litet och mysigt med bra service. Utbudet är mycket gott, för här finner man inte bara blommor och blad utan även inredning, diverse småpryttlar och glömde du handla lingonsylt till din gröt eller blodpudding så hittar du även Ethels hemkokta.

Ibland fattar man tycke för en butik utan att egentligen veta varför och så var det i det här fallet. Så därför vill jag bara skriva en liten text. En text om de små företagarna.

Att gynna en verksamhet ute på landet känns viktigt för mig och att det skulle vara dyrare att handla utanför stadsgränserna är inte alltid fallet, för många glömmer bort att även kalkylera med bensinpengarna när det ska faras till affärsjättarna. Har man möjlighet så tycker jag i alla fall ibland att man kan välja det lilla, det genuina, det intressanta framför det stora och många gånger själlösa. Men såklart passar det inte alla att välja det småskaliga vid diverse inköp och ja, det är såklart bra att giganterna också finns till hands.

Jag vill bara uppmana alla att inte glömma bort att det även finns andra, riktiga eldsjälar där ute som sliter och kämpar för att de verkligen tror på sitt arbete och kanske också vill få in en liten peng för att få mödan värd. Det tycker jag de är värda dessa drivna och engagerade människor.

Men nog om detta, låt oss ta en titt på denna handels blomster.


Julrosen - härliga, vackra blomma.


Knoppig amaryllis som spricker ut i blom, vilken dag som helst.

Nästan som sparris som tränger upp genom jorden. Fast i det här fallet är det krokus som nyfiket tittar fram.

Ett hav av cyklamen.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar