tisdag 22 januari 2013

Att tvätta i snö.



Härom dagen skulle jag testa det här med att "tvätta" trasmattor i snö. Då en av mina mattor är cirkus 3,5m, så kan jag ju säga att den är en anings svårtvättad. Så om det här med att få den ren i snö skulle fungera så vore det ju hemskt bra.

Vad jag har hört ska man lägga mattan på snön och sedan slå den med mattpiska en himla massa gånger. Då ska tydligen smuts och annat krafs lossna från mattan. Detta gjordes och resultatet blev riktigt bra, då mattorna kändes härligt krispiga. Fast rena blev de tyvärr inte.
Men jag kommer dock att fortsätta med detta för det var ett bra sätt att få mattorna fräscha snabbt, billigt och miljövänligt. Rekommenderas!

2 kommentarer:

  1. Så här brukar jag göra: Jag lägger ut mattan på snön, sedan skottar jag över mattan med snö.
    Därefter går jag loss på mattan med en piassavakvast. Sedan får den ligga ute på snön, ett par timmar. Det funkar inte på grov smuts men det blir bra mycket friskare än att t ex dammsuga mattan, när den ligger inne på golvet.
    Troligen dör massor av kvalster, av snöbehandlingen, ute i vinterkylan.

    Snöiga vinterhälsningar
    Twisted sister

    SvaraRadera
  2. Nästa gång ska jag låta mattan ligga ute i snön ett par timmar. Det kan ju inte vara fel. Som sagt all ohyra får det kämpigt i kylan.

    SvaraRadera