måndag 19 november 2012

Att kompromissa med rådjur.


Där jag bor finns det fyra rådjur som smyger runt bland villaträdgårdarna, eller ja...smyger gör de ju knappast för de är hur tama som helst. Såklart är det ett stort problem för alla som är måna om sina trädgårdar och lägger ner både pengar, ork och engagemang för att få njuta och omge sig av vacker grönska.
Jag kan ju lungt säga att mina tankar har varit minst sagt mordlystna när man lagt ner sin själ i en plantering för att dagen efter upptäcka att allt har blivit uppätet av ett suget rådjur. Jag vet att det är djur som bara försöker överleva och att vi människor inkräktar på deras områden, men när de ligger och tar siesta på min gräsmatta och jag nästan skulle kunna gå och lägga mig bredvid dem utan att de lyfter på ögonbrynen (om de nu har några)...ja då är det ett problem.

I alla fall. För att minska på min frustration inför nästa trädgårdssäsong så planterade jag i år mina tulpanlökar i växthuset. Visst jag kommer inte få njuta av deras fägring när jag tittar ut genom köksfönstret, men jag kommer i vilket fall få vackra snittblommor på mitt köksbord. Växthustipset är från mamma och om man nu ska försöka samspela med djuren så tycker jag att det är en ganska bra kompromiss.

Rådjursbuffé.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar