lördag 11 januari 2014

Årskrönikan, del 2.

Här kommer fortsättningen på året som gick.

Jag fick dille på att baka surdegsbröd. Så sjukt gott men riktigt jobbigt att stå och knåda utan en hushållsassistens, men sedan fick vi en och det blev betydligt lättare.
Känns som det kan vara dags att ta upp brödbaks hobbyn igen.

Vi bestämde oss för att prova "Linas matkasse". Vi blev riktigt nöjda. Så skönt att slippa planera mat varannan vecka och även spara pengar på det.

Jag fick sätt upp min hylla mot murstocken. Vilket betydde att vedspis och kamin äntligen var på plats. Det var efterlängtat kan jag säga.

Vi åkte och tittade på gulliga lamm. Den lille var fullkomligt ointresserad och jag kunde inte sluta klia, klappa och gosa med de små liven.

Vi hängde mycket på norra Öland och njöt av den fantastiska naturen.

Lagade cannelloni, gillar ju det skarpt.

Promenerade en del.

Det gick framåt med brygghusets nya look. Maken och Herr B slet en hel del med byggnaden detta år.

Hälsade på de här busungarna hos min makes bror. De charmade såklart oss alla.

Det blev juni och jag fick börja på min så efterlängtade fotokurs. Ölands folkhögskola arrangerade och jag hade så himla kul och lärde mig en hel del. Rekommenderar starkt.

Till min stora förvåning var det roligast att fota blommor.

Sen kom de här helt fantastiska djuren in i vårat liv. Ellen, Rutan och Astrid. De förgyllde vår dag och våra frukostar med deras charm och goda ägg.
Att de kom springandes som tokar när det vankades mat, tog en sväng utanför tomtgränsen (trots uppmaningar att de inte fick), blev hemskt upprörda när vår katt Ester ville leka, satt med mig på brunnslocket vissa sommarkvällar och filosoferade, hälsade på i hallen i stugan, tydde sig till mig när Ester åter ville leka gjorde att vi tyckte om dem så hemskt mycket.
Sen att Rutan och Astrid slutade mobba och hacka på Ellen och även lät henne äta med dem gjorde oss så glada. De gick även upp fint i vikt och deras fjäderdräkter fick ett vackert lyster. Ellens sönderhackade bröst, från all mobbing, fick åter fjädrar. Allt detta tydde ju på att de trivdes hos oss.
Sen blev det så hemskt tråkigt att de blev dödade av antingen mård eller räv dagen innan de skulle flytta till sin nya bostad. Känns fruktansvärt att veta hur skräckslagna de måste ha varit. Inte kul alls.

Sen kom det där fina med att ha egen trädgård. Egen frukt och grönsaker. Rabarberpaj blev det mer än en gång denna sommar.

Vindruvorna i växthuset började forma sina klasar och...

...sommaren var definitivt här. Efter den kallaste och segaste våren ever...

 Vi var hemma i Närke och mamma och Douglas tog en svängom. Fint med sommar ju...





















2 kommentarer: