tisdag 19 februari 2013

Att älska hus.



Jag älskar att fascineras över vackra, udda och fallfärdiga hus. Att få förundras över husens estetik och känna deras historiska vingslag kan ge mig rysningar. Så även när man plötsligt förstår vad som ligger bakom en arkitekts tanke och syfte med en huskropp både med dess exteriör och interiör. Eller när man stöter på hus där tidigare eller nuvarande ägare låtit vision, funktion och fantasi mötas i helt fantastiska resultat och man kan för allt i världen inte förstå hur det gått till. Man blir helt enkelt hänförd och förundrad över människans förmåga att kunna se en helhet och ett slutresultat.
Men att möta ett hus som är alldeles fel, som har en utbyggnad som är gjord enbart för ett funktionellt syfte, där man helt förbisett det estetiska tänket. Ja, då får jag rysningar av det mindre positiva slaget.

Eller där ett äldre hus med kulturhistoriskt värde renoveras och kapas så till den milda grad, att i mitt tycke, ett nybyggt hus någon annanstans hade varit en mycket bättre idé.
Låt istället någon med kunskap och intresse förvalta dessa värdefulla hus. För det är vårt kulturarv, vår historia som går till spillo varje gång okunskapens såg och hammare slår till vid diverse renoveringar.
Så synd och alltför ofta riktigt upprörande.
Nu skenar jag iväg lite i ämnet, känner jag. För det jag egentligen ville ha sagt är hur otroligt hårfin gräns det är för vad som är fint och vad som är fult. Det är ju betraktaren som avgör och för många låter det kanske banalt, men ju mer man studerar ett ämne desto mer insatt och upplyst blir man och då kan man inte riktigt blunda för alla dessa "husmisstag" som sker därute. Kunskap föder ifrågasättande!

Men självklart finns det alltid undantag. Det är ju inte alltid det går att bevara ett gammalt hus, (det kan vara så förstört utav ohyra och röta.) Eller som i mitt fall. När jag började renovera mitt sommarhus hade jag varken kunskap, pengar eller åldern inne, utan litade blint på andras kunnande och åsikter, vilket har gjort att  jag idag kan känna en viss ånger för beslut jag tagit vid några utav husets olika "förbättringar". Jag skulle helt enkelt varit bättre påläst. Så att återställa står helt klart på den långa "att göra listan".

Det är ju tydligt att allt inte är svart på vitt och vill man fördjupa sig i ämnet så kan man gå in och kolla på denna eminenta hemsida eller läsa deras tidning. Det var förövrigt den tidningen som fick mig att börja intressera mig för byggnadsvård och även förstå vikten av att restaurera istället för att renovera ett hus.

Men för att avdramatisera mitt inlägg lite så tycker jag att vi kollar på några stugor som är alldeles bedårande. Här vill man bara tända en braskamin och boa in sig. Romantiskt så det förslår. Vill du se fler så går du bara in på denna mysiga sida (som även är bildkällan).








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar