torsdag 4 april 2013

Hälsosam rotfruktsallad.


Nu börjar det hända saker. Det är ljusare på kvällarna och jag har flera idéer på trevliga blogginlägg. Trädgårdssäsongen är snart igång på allvar och jag har spännande saker framför mig. Så därför blir det så mycket lättare att få inspiration och känna skaparglädje. Jag vet inte när jag kände så starkt inför den stundande våren som i år. Så jag är hemskt glad för det.

Bjuder här på ett recept som jag återkommer till flera gånger i månaden, fast i olika varianter. Det är liksom inte så noga.

Eftersom jag nästan aldrig använder mig utav recept när jag lagar mat så har jag inga riktiga mått utan ni får snarare ett recept som är gjort på en så kallad höftning.

Ugnen ska iallafall vara på 225 grader.

Sen sätter jag på matvete för två-fyra personer.

Skalar rotfrukter. Jag använde morötter, potatis, små rödlökar (ger härlig sötma) och palsternacka. En annan favorit att ha i är rödbeta.
Skär upp rotfrukterna i jämnstora bitar. Sen läggs de på en plåt och in i ugnen, cirkus 30-40 min.

Sen hackade jag lök, avokado, fetaost och ruccola sallat. Detta blandade jag sedan med de färdiga rotfrukterna och matvetet. Jag brukar dock låta allt svalna lite innan allt blandas samman, för det blir godare så.

Till detta behövs även en dressing, för att binda ihop smakerna. Jag tog en god olivolja, balsamvinäger, honung, dijonsenap, salt och peppar. Man kan även ha i vitlök om man känner för det. Inga mått här heller, utan allt handlar om att smaka sig fram. Detta blandas sedan i den ljumna salladen.

Till detta gjorde jag en kall sås på grekisk yoghurt, med honung, vitlök och färsk basilika. Salt och peppar.

Det här är ju en alldeles perfekt rätt att äta vegetarisk, men jag hade lax till. Fast oftast har vi kyckling.

Andra förslag på ingredienser att ha i den ljumna salladen är grillad sparris, halloumiost, pinjenötter, babyspenat, spetspaprika, som svärtas (skalet) i ugnen och sedan dras skalet bort och kvar blir ett mycket sött och gott paprikakött, (rekommenderas verkligen), oliver, massvis med goda färska örter. Ja, det är endast fantasin som sätter gränser.

Hoppas ni förstår mitt hemskt luddiga recept. För det är supergott. Bon appétit!





1 kommentar: