tisdag 30 april 2013

Brygghuset börjar ta form...

Detta är från när vi rev bort hela taket. Myror hade byggt ett helt bostadsområde i takstolarna och så kan man ju inte ha det.

Just nu sitter jag och planerar hur mitt brygghus ska se ut när det blir dags att inreda. Jag har precis hittat tapeten jag tror att jag vill ha i sällskapsrummet och jag vet nästan helt säkert hur (det lilla, lilla) köket ska se ut. Jag har utgått från en röd kökssoffa som jag ropat in på auktion och ett alldeles fantastiskt handfat som jag fått av min svägerska.
Att utgå från något man vet, alldeles säkert att man vill ha i ett rum såsom en soffa, matta eller en tavla gör att det blir mycket lättare att bygga vidare till en helhet. Det blir lättare att få färg, möbler och diverse pryttlar att passa ihop vare sig man vill att allt ska andas i  samma stil eller om man blandar hej vilt och ändå få en matchande helhet.
Nu kommer jag inte behöva köpa någon ny möbel utan allt finns i mina gömmor så det blir ju att jag utgår från det jag redan har och skapar något från det befintliga vilket resulterar i att jag blir dubbelt så kreativ. Jag tror inte ens att vi kommer köpa kök från något varuhus heller utan det blir ett hemmabygge, men det bör väl tilläggas att det kommer blir väldigt spartanskt, vilket i och försäg är precis så jag vill ha det. Heja hemmabygge liksom.
Det ska i alla fall bli hemskt kul att visa er alla framsteg och även få visa er lite av min sommarstuga. För det har jag inte gjort tidigare. Det har helt enkelt inte funnits tillfälle till det, men nu är snart värmen här och vi flyttar in vilken dag som helst och jag kommer visa hur livet ser ut där, på landet.

Så här såg det ut i ena delen av huset när taket försvann. Nu är taket ditlagt, men det övriga ser i princip likadant ut. Man kan ju tycka att det är konstigt att jag planerar interiören redan nu när det fortfarande är hemskt mycket kvar att göra, men jag gillar att ligga i framkant och när man grejar med hus behöver man planera noga och grundligt. I vilket fall när det är beställningsvaror och vissa saker som kan vara svårt att få tag på så som kammarlås och lunettfönster.

Här är den andra delen av huset. Finns dock inget golv kvar. Det är upptaget, numrerat och väntar på att få såpskuras. Sen ska det läggas tillbaka och skina som aldrig förr. Fönstret som hänger på bilden är ett av alla (jäkla) fönster jag har kvar att renovera till huvudbyggnaden. Si dessa fönster är det som ger mig absolut mest ångest när det gäller min stuga. De är helt slut men ändå inte för under alla färgflagor och löst kitt gömmer sig det finaste virke, men att göra allt från grunden, på rätt sätt tar verkligen tid och ork. (Vet inte hur jag tänkte när jag ville utbilda mig till fönsterrestaurerare). Om man bara hade råd att leja bort arbetet så hade lyckan varit gjord.
Ja detta är lite av vad jag kommer pyssla med i sommar och som ni ser så är det en hel del. Jag blir alldeles matt när jag tänker på det, men det är ju så himla roligt när man får se alla framsteg och att få arbeta sig till det färdiga resultatet kan vara nog så kul bara det.

3 kommentarer:

  1. Cajsa Kjellsson2 maj 2013 kl. 09:22

    Du är så pysslig och duktig! Och så har du ju tillgång till en grymt bra plats för fotografering! Perfa!

    SvaraRadera
  2. Tack, tack Cajsa. Du inte så dum du heller :)

    SvaraRadera
  3. Coolt! Ska bli spännande att se slutresultatet.
    /Frida

    SvaraRadera